.png)
.png)
YTRINGER
og
REFLEKSJONER
Her deler vi refleksjoner og ytringer som på ulike måter hører hjemme i Hvorfor og Derfor-universet.
Tekstene handler om barn, dyr, natur – og om å forstå verden med både hode og hjerte.
Et varsko om barnas forhold til naturen
Når filosof og forfatter Sigurd Hverven spør: «Hva skjer med barna når dyrene de er glad i bare er av plast og polyester?», treffer han en nerve i vår tid — ikke bare som forsker og far, men som menneske.
Barn er født nysgjerrige. De søker liv, bevegelse og mening i verden rundt seg.
Men når de ekte møtene med dyr og natur blir færre, mister barna noe grunnleggende – evnen til undring, nærhet og empati med alt som lever.
Hvervens artikkel minner oss om at tapet av ville dyr ikke bare er en biologisk tragedie, men også følelsesmessig og kulturell. Når verden blir mindre, blir barndommen det også.
Hvorfor og Derfor-serien er skapt nettopp som et svar på dette – for å gi barn historier, kunnskap og opplevelser som knytter dem tettere til dyrene og naturen. Gjennom nysgjerrighet, ikke frykt. Gjennom omsorg, ikke skyld.
Vi kan ikke ta vare på det vi ikke kjenner.
Men når barn lærer hvorfor naturen betyr noe, vil de vokse opp til mennesker som vil ta vare på den.
Les Sigurd Hvervens kronikk i NRK Ytring:
Fattig barndom uten natur
Skrevet av:
Gro Flaaten - 15.10.2025
Hvorfor Hvorfor og Derfor serien trengs
Nye tall fra nasjonale prøver viser at norske tiåringer leser stadig dårligere.
Hele 29 prosent av femteklassingene presterer nå på laveste nivå i lesing, en økning på seks prosentpoeng siden 2022.
Samtidig sier kunnskapsministeren at vi må få flere bøker tilbake i skolen, og at barn må lese mer på papir, ikke bare på skjerm.
Hvorfor og Derfor er utviklet nettopp for å møte denne utfordringen.
Serien kombinerer ekte leseglede med forskningsbasert kunnskap og moderne formidlingsgrep.
Den inviterer barn til å stille spørsmål, undre seg og utforske, både i bøkene og utenfor dem.
Gjennom QR-koder, eksperimenter og digitale tillegg får barna en naturlig vei «inn og ut av bøkene», samtidig som den fysiske leseopplevelsen står i sentrum.
Rammefortellingen mellom barn og voksen skaper gjenkjennelse og dialog, slik forskning viser at barn lærer best.
På den måten støtter serien både regjeringens Leselyststrategi (2024–2030) og barnas egen nysgjerrighet på verden.
Skrevet av:
Gro Flaaten - 13.11.2025
NFFO (Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening) har også kommentert
dagens dårlige nyhet på nrk.no/NRK om dårligere leseferdigheter.
Flere sider
Snarveier til






.png)